Zmiana koła

Zmiana koła


Ta na pozór łatwa czynność przysparza wielu problemów, zwłaszcza kobietom, lecz nie tylko. Jeśli jednak będziemy pamiętać o kilku ważnych kwestiach, zmiana przebitego koła okaże się wcale nie taka trudna. Przed przystąpieniem do omawianej czynności należy zapewnić bezpieczeństwo sobie, pasażerom, oraz innym uczestnikom ruchu drogowego. Najlepiej zjechać na pobocze, lub skorzystać z pasa awaryjnego, jeśli taki istnieje.

Następną czynnością jest ustawienie trójkąta w odpowiedniej odległości za samochodem. Należy również poprosić pasażerów, aby opuścili samochód i poczekali w bezpiecznym miejscu. Jeśli jest taka możliwość przed przystąpieniem do zmiany koła należy ustawić samochód na równej i płaskiej powierzchni, to ułatwi czynności. Koła pojazdu powinny być wyprostowane, natomiast hamulec ręczny zaciągnięty. Nie należy zostawiać samochody na jałowym biegu, odpowiedni będzie bieg pierwszy lub wsteczny.

Pierwszą czynnością jest zablokowanie samochodu. Można do tego użyć specjalnych blokad w kształcie klinów, ale jeśli takich nie posiadamy nie należy się martwić. Za elementy blokujące mogą też posłużyć inne przedmioty, np. większy kamień. Jeśli koło posiada kołpak należy go zdjąć i przystąpić do odkręcania śrub mocujących. Wtedy wyjmujemy z bagażnika potrzebne przedmioty, czyli klucz, lewarek i oczywiście koło zapasowe. Każdą śrubę powinno się tylko lekko poluzować (maksymalnie o jeden obrót klucza). Teraz należy przystąpić do mocowania lewarka. Najlepiej gdyby podnośnik położyć na twardej powierzchni, co zapobiegnie jego wpadnięciu w podłoże. Miejsce, do którego należy przyłożyć lewarek jest oznaczone, jednak gdyby jego znalezienie sprawiało trudność, właściwym punktem jest połączenie progu samochodu ze słupkiem. Następnie trzeba podnieć pojazd na wysokość kilku centymetrów i sprawdzić czy wszystko przebiega w poprawny sposób, czyli skontrolować czy lewarek się nie chwieje i stoi stabilnie. Jeśli wszystko jest w porządku można przystąpić do dalszego podnoszenia pojazdu, na wysokość odpowiednią do zmiany koła. Jeśli wysokość jest wystarczająca, czyli koło swobodnie się kręci. Przy podnoszeniu trzeba zachować umiar, podnosimy tylko tyle ile to konieczne. Następnie należy odkręcić śruby mocujące i zdjąć uszkodzone koło.

Zakładając koło zapasowe należy upewnić się czy znajduje się ono w odpowiedniej pozycji. Pomogą w tym bolce wystające z bębna hamulcowego lub tarczy, na które należy nałożyć otwory w kole. Jeśli pozycja jest właściwa przystępujemy do zakręcania śrub, które lekko dokręcamy. Następnie można już opuścić samochód z lewarka i mocno dokręcić śruby mocujące. Podczas tej czynności stosuje się tak zwaną metodę „na krzyż”, co oznacza, że dokręcamy śruby do siebie przeciwległe. Gdy koło jest już przymocowane trzeba założyć kołpak. Teraz po wyjęciu blokujących elementów kierowca spokojnie może udać się w dalszą podróż. Nie należy jednak zapominać o wizycie u wulkanizatora, który naprawi przebitą oponę. Należy bowiem zawsze w bagażniku mieć sprawne koło zapasowe, które posłuży przy okazji kolejnego złapania gumy.

___________________________________