Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne


Poduszka powietrzna jest elementem zabezpieczenia biernego osób poruszających się pojazdem, który w 2010 roku obchodził swoje 30 urodziny. To właśnie w 1980 roku została ona po raz pierwszy zamontowana w samochodzie, a prekursorem tego wynalazku była marka Mercedes. Poduszki powietrzne to niejako worki zbudowane ze specjalnego, elastycznego i bardzo wytrzymałego materiału, które podczas uderzenia samochodu w bardzo krótkim czasie, bo około 0,025 sekundy, napełniają się gazem. Najczęściej jest nim azot, który zostaje wystrzelony pirotechnicznie po uruchomieniu czujników rozmieszczonych w pojeździe. Czujniki te mają na celu rozpoznać, w którym miejscu nastąpiło uderzenie i uruchomić odpowiednie poduszki powietrzne.

Wystrzał poduszek jest uzależniony od siły uderzenia. Jeśli jest ono zbyt małe, na przykład podczas niewielkiej stłuczki wtedy poduszki mogą się nie otworzyć. Tuż po napełnieniu gaz uchodzi specjalnymi otworami, dzięki czemu amortyzacja przy uderzeniu ciałem o poduszkę jest prawidłowa, a osoba nie pozostaje pod uciskiem poduszki. Wśród poduszek powietrznych wyróżnionych zostało kilka rodzajów. Kryterium podziału stały się miejsca we wnętrzu pojazdu, w których owe poduszki się znajdują. Pierwszym z nich jest czołowa poduszka powietrzna, kierowcy i pasażera. Są one umieszczone odpowiednio w kierownicy oraz na wprost pasażera w desce rozdzielczej. Obecnie czołowa poduszka powietrzna jest seryjnym wyposażeniem w większości marek samochodów. Jej zadaniem jest amortyzacja ciała przy uderzeniu czołowym, oraz zabezpieczenie przed obrażeniami, szczególnie głowy. Kolejnym rodzajem jest boczna poduszka powietrzna, która należy do standardowego wyposażenia w samochodach wyższej klasy, natomiast w klasie średniej jest uznawana za wyposażenie dodatkowe. Jej zadaniem jest ochrona osoby nie podczas uderzenia z przodu, ale w wypadku bocznej kolizji.

Boczne poduszki są umieszczone w fotelach, w ich części bocznej. Następny, trzeci już rodzaj to kolanowa poduszka powietrzna i jak nazwa wskazuje jej zadanie to ochrona kolan kierowcy lub pasażera. Otwierana jest razem z poduszką czołową i zlokalizowana tuż pod nią. Kolej na kurtyny powietrzne umieszczone w krawędziach dachu pojazdu. Ich zadaniem jest podobnie jak poduszek czołowych, ochrona głowy podróżujących, ale na wypadek zderzenia bocznego. Ostatni już rodzaj to poduszka powietrzna dla pasażera zajmującego środkowe miejsce na tylniej kanapie. Jest ona umieszczona w kapsule na biodrowym pasie bezpieczeństwa owego pasażera. Poduszka ta ma specjalnie wydłużony kształt, dzięki czemu niemal cała górna część ciała środkowego pasażera podczas zderzenia oprze się o poduszkę. W poduszkę tego rodzaju wyposażone są raczej samochody wyższej klasy. Istnieje zatem kilka rodzajów poduszek powietrznych i są one z pewnością bardzo dużym zabezpieczeniem w przypadku uderzenia, jednak aby działały prawidłowo należy podczas jazdy zapiąć pasy bezpieczeństwa.

Podczas zderzenia osoby znajdujące się w samochodzie posiadają ogromna energie kinetyczną, która w pierwszej kolejności jest rozładowana na pasach bezpieczeństwa. Reszta zostaje przyjęta przez kierownicę, deskę rozdzielczą i inne elementy, w które uderzy ciało człowieka. Zablokowane podczas uderzenia pasy bezpieczeństwa zatrzymują znajdujących się w pojeździe pasażerów, a ich głowy spadają na poduszki powietrzne i odbijają się od nich. Obecnie w poduszki powietrzne wyposażone są wszystkie produkowane samochody, jednak ich ilość zależy od marki i klasy pojazdu. Nie ma wątpliwości, iż wynalazek ten ratuje życie wielu osób, ale nie są pozbawione ryzyka. Czasami zdarza się uszkodzenie gałki ocznej podczas zderzenia twarzy podróżującego z poduszka powietrzną lub uszkodzenie słuchu spowodowane występującym podczas otwarcia poduszki hukiem. Niewątpliwie poduszki powietrzne są montowane aby podnieść bezpieczeństwo człowieka, jednak nie należy im bezgranicznie ufać, ponieważ nie ma jeszcze takiego wynalazku, który mógłby zastąpić zdrowy rozsądek i opanowanie za kierownicą.

___________________________________