Pasy bezpieczeństwa

Pasy bezpieczeństwa


Pasy bezpieczeństwa to wąskie, bardzo wytrzymałe pasy tkaniny lub tworzywa sztucznego, które są montowane w samochodach, aby zmniejszyć ryzyko obrażeń ciała podczas wypadku, czy nawet drobnej stłuczki. Gdy wynaleziono pasy i zaczęto je stosować, wyniki skuteczności przewyższyły najśmielsze oczekiwania. Stwierdzono bowiem, iż liczba śmiertelnych ofiar wypadków zmniejszyła się aż o 65%. Pasy bezpieczeństwa podtrzymują ciało podróżującego podczas uderzenia, które gwałtownie zatrzymuje samochód. Tymczasem brak zapiętych pasów powoduje, że użytkownicy pojazdu kontynuują ruch sprzed uderzenia. Tym samym są narażeni na uderzenia o elementy auta, bądź nawet wypadnięcie z niego przez przednią szybę.

Statystyki mówią, że aż 73% pasażerów, którzy wypadli z samochodu umiera. Jako pierwsze pojawiły się pasy statyczne, których użytkownik musiał dostosować ręcznie długość pasa do swojej sylwetki. Powstawał tu jednak pewien problem, mianowicie zbyt długi pas nie spełniał swojej funkcji prawidłowo, natomiast pas o właściwej długości krępował ruchy. W tym przypadku kierujący nie miał właściwej swobody ciała i często bardziej oddalone elementy deski rozdzielczej były dla niego niedostępne.

Następnie w pojazdach pojawiły się pasy bezwładnościowe, które szybko wyparły z użytku swoich poprzedników. Ten rodzaj pasów bezpieczeństwa jest używany do dzisiaj. Pasy te nie krępują już ruchów kierowcy i same dostosowują się do jego budowy ciała dzięki zastosowaniu sprężynowych napinaczy. Oba rodzaje przyporządkowane są do rodzaju pasów aktywnych. Aby działały podróżujący musi je oczywiście prawidłowo zapiąć, jednak dla bardziej leniwych lub zapominalskich wymyślono pasywne pasy bezpieczeństwa, w które kierowca zostaje zapięty tuż po zajęciu miejsca w fotelu. Czynność ta jest wykonywana automatycznie i użytkownik nie ma na nią żadnego wpływu.

Napinacze pasów można podzielić na dwie grupy, napinacze mechaniczne i pirotechniczne. W pierwszych z nich w chwili uderzenia siła sprężyn zatrzymuje pas i zapobiega jego dalszemu rozwijaniu. Natomiast napinacze pirotechniczne posiadają bardzo mały ładunek wybuchowy, który zostaje odpalony podczas uderzenia. Ładunek ten nie tylko zatrzymuje pas, lecz dodatkowo przyciąga go do ciała podróżującego, nie pozwalając na przemieszczenie się jego ciała. Napinacze pirotechniczne posiadają pewne ograniczniki, zapobiegające przed nadmiernym przyciśnięciem do fotela. Zostały one po raz pierwszy zastosowane przez firmę Renault w 1995 roku. Prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa powinny przylegać do ciała. Pas ukośny, tzw. piersiowy powinien przecinać środek barku i nie zsuwać się ani też nie leżeć zbyt blisko szyi. Natomiast pas biodrowy opinać je i nie leżeć zbyt wysoko, na brzuchu, ponieważ podczas uderzenia może spowodować uszkodzenie narządów wewnętrznych. Pas nie powinien być również skręcony.

Wszyscy pasażerowie samochodu powinni zapiąć pasy, gdyż ten obowiązek nie spoczywa jedynie na kierowcy. Należy wykonać tę czynność przed ruszeniem pojazdu. Pas jeszcze lepiej spełni swoją funkcję ochrony podróżującego jeśli zagłówek fotela będzie odpowiednio ustawiony. Pasy bezpieczeństwa pomagają nie tylko w czasie wypadku, ale również podczas prowadzenia samochodu.

Prawidłowo zapięty pas ułatwia kierującemu swobodne panowanie nad pojazdem, na przykład na zakrętach lub nierównie powierzchni jezdni. Pasy bezpieczeństwa to najtańszy i najłatwiejszy środek zapobiegający przykrym skutkom wypadków. Wystarczy poświecić jedynie chwilę by zabezpieczyć się przed obrażeniami doznanymi podczas ewentualnej kolizji, samo zapięcie pasów nie wymaga specjalnej umiejętności i techniki, ale może uratować życie. Pasy te są zamontowane we wszystkich pojazdach i bez wątpliwości należy z nich korzystać.

___________________________________