Opony zimowe

Opony zimowe


Przy podziale opon najogólniejszym kryterium jest sezonowość, tak więc wyróżniamy opony letnie i zimowe. Zajmijmy się tymi drugimi, które zostały stworzone, aby pomóc zachować bezpieczeństwo i komfort osób podróżujących pojazdami zimą. Opony zimowe służą do jazdy podczas najbardziej wymagającej dla kierowców pory roku, jaką jest oczywiście zima, ale również podczas części jesieni i wiosny wskazane jest ich użycie. Ogumienie tego typu różni się od letniego pod wieloma ważnymi parametrami i można bez obaw zaryzykować stwierdzenie, iż przewyższa je pod każdym względem.

Opony zimowe zbudowane są ze specjalnej mieszanki gumy, która jest bardziej elastyczna niż stosowana w oponach letnich i dzięki temu pojazd ma dobrą przyczepność również w niskich temperaturach. Opony letnie w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza twardnieją i tracą przyczepność, a tym samym wydłuża się droga hamowania. Również rzeźba bieżnika w ogumieniu zimowym jest specjalnie zaprojektowana. Najprościej mówiąc wyżłobienia w bieżniku są szerokie, co sprawia, iż nie zostają tak łatwo zapchane śniegiem, lub błotem pośniegowym, a to z kolei byłoby kolejną przyczyną utraty odpowiedniej przyczepności.

Odpowiednio szerokie rowki przyczyniają się również do lepszego odprowadzenia wody, w przypadku jazdy po powierzchni pokrytej dużą jej ilością, a to podczas ostatnich zim coraz częstsze zjawisko. W konstrukcji bieżnika opon zimowych popularnie nazywanych zimówkami istotną rolę odgrywają tak zwane lamelki. Są to również rowki, ale głębokie i wąskie mające na celu powiększenie tak zwanej przyczepności wzdłużnej opony. Krótko mówiąc pomagają odprowadzać nadmiar śniegu lub wody od środka opony na jej zewnątrz. Lamelki można podzielić ze względu na ich kształt i tak wyróżniamy lamelki typu Z, typu Y oraz lamelki z kolcami. Także budowa wewnętrzna opon zimowych jest przystosowana do sezonu ich użytkowania. Pod względem tego kryterium wyróżnić można opony diagonalne (wzmocnione od wewnątrz warstwami tkaniny) oraz opony radialne (wzmocnione oplotami stalowymi, polimerowymi i poliamidowymi). Pierwsze z nich posiadają większą wytrzymałość, ale nie tak dobrą przyczepność jak opony radialne, które nie są bardzo wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, jednak przyczepność pojazdu przy ich zastosowaniu jest większa. To właśnie opony radialne są stosowane w ogromnej większości samochodów, która wynosi nawet około 90%.

Zastosowanie odpowiedniego materiału budującego ogumienie zimowe, oraz specjalna konstrukcja bieżnika i jego układ są głównymi czynnikami poprawiającymi bezpieczeństwo i komfort podróży w okresie zimowym. Należy jednak wymienić opony z letnich na zimowe w odpowiednim czasie, również powtórna zamiana powinna odbyć się we właściwej porze. Nie ma sprecyzowanego terminu wymiany ogumienia, jednak zależy to od jednej, bardzo prostej do zaobserwowania kwestii. Mianowicie od temperatury. Kiedy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza kierowy dostają sygnał, iż należy dokonać zmiany opon. Jest to bardzo ważne, gdyż często kierujący pojazdami czekają na pierwszy śnieg i zostają zaskoczeni jego obfitością. Tworzy się wtedy istny chaos na drogach, ponieważ opony letnie w ogóle nie sprawdzają się na zaśnieżonej nawierzchni. Również podczas zakupu ogumienia zimowego trzeba zwrócić uwagę na odpowiednie parametry, które z pewnością są zapisane w książce producenta naszego pojazdu lub w książce serwisowej. Jest to rozmiar opony, wysokość jej profilu oraz rozmiar felgi.

Zalecane jest też, aby dopasować opony do stylu jazdy, a mianowicie do osiąganych prędkości. Przy kupnie ogumienia powinno się sprawdzić dopuszczalną prędkość, jaka można osiągać przy jego zastosowaniu. Podsumowując, aby opony zimowe spełniły swoja funkcję należy założyć je odpowiednio wcześniej i zaopatrzyć się w ogumienie dobrej jakości.

___________________________________